دستگاه الکترولیز

دستگاه الکترولیز چیست ؟ قیمت خرید و فروش و انواع کاربرد آن



  • الکترولیز چیست ؟
  • قیمت خرید و فروش دستگاه الکترولیز
  • دستگاه الکترولیز از چه بخش هایی تشکیل شده است ؟
  • دستگاه الکترولیز چه کاربرد هایی دارد ؟
  • دستگاه الکترولیز چگونه آب را تصفیه می کند ؟

دستگاه الکترولیز

الکترولیز چیست ؟

الکترولیز یا برق کافت ، روشی است که از آن برای جدا کردن عناصر و مواد استفاده می شود . در این روش با استفاده از جریان برق مستقیم ( DC ) ، پیوند های شیمیایی بین عناصر و مواد را شکسته و آن ها را از یکدیگر جدا می کند . این فرایند ، یک فرایند غیر خود به خودی است . به این معنی که برای انجام آن باید از نیروی خارجی استفاده کرد . این نیروی خارجی همان جریان برق است .

دستگاه الکترولیز مو
دستگاه الکترولیز

روش الکترولیز در صنعت ، یک مرحله ی مهم در جداسازی عنصرها از منابع و صورت طبیعی آن‌ها مانند سنگ معدن یا کانسنگ به حساب می آید . ولتاژ مورد نیاز برای الکترولیز ، پتانسیل تجزیه نامیده می‌شود .

نکته :

اولین بار دانشمندی انگلیسی به نام مایکل فارادی این روش را ابداع کرد . او با عبور جریان برق از درون محلول یک ترکیب شیمیایی فلز دار مشاهده کرد یک واکنش شیمیایی به وقوع می ‌پیوندد . بعد ها جوزف جان تامسون در سال ۱۸۹۷ میلادی با استفاده از این روش ، الکترون را کشف کرد .

از نظر فارادی بین شدت جریان الکتریکی و زمان انجام الکترولیز و همین‌طور مقدار ماده ای که توسط برق ‌کافت تجزیه یا تولید می‌شود، ارتباط خطی وجود دارد . به این ترتیب ، اگر زمان انجام واکنش را ثابت نگه ‌داشته و شدت جریان را به دو برابر افزایش دهیم مقدار ماده‌ ی تجزیه شده در اثر الکترولیز نیز دو برابر می شود .

علاوه بر این ، با ثابت نگه داشتن شدت جریان و دو یا سه برابر کردن زمان انجام واکنش ، مقدار ماده ای که وارد واکنش می ‌شود نیز، دو یا سه برابر می‌ شود .

به این ترتیب بود که فارادی به وجود رابطه خطی و مستقیم بین مقدار ماده و مقدار بار الکتریکی پی برد . این قاعده امروز به قانون فارادی معروف است .


قیمت خرید و فروش دستگاه الکترولیز

به دلیل اهمیت و کاربرد بسیار گسترده ای که دستگاه الکترولیز دارد ، کارخانه های بسیاری در داخل و خارج از کشور به تولید آن اقدام کرده اند . قیمت این دستگاه متناسب با نوع تجهیزات و ساختار متفاوت است .

دستگاه الکترولیز تولید شده توسط کارخانه های داخل کشور در مقایسه با نمونه های مشابه تولید شده در کارخانه های خارج از کشور قیمت پایین تری دارند . از این رو خرید دستگاه های تولید شده در داخل کشور علاوه بر حمایت از تولیدات داخلی در صرفه جویی ارزی نیز موثر است .

هنگام خرید این دستگاه باید به این نکته توجه شود که محصول از ضمانت معتبر و خدمات پس از فروش برخوردار باشد .

دستگاه الکترولیز از چه بخش هایی تشکیل شده است ؟

این دستگاه ، یک سلول الکتروشیمیایی است که یک واکنش اکسایش و کاهش درون آن انجام می شود . کاربرد این دستگاه در اغلب مواقع برای تجزیه مواد است . دستگاه الکترولیز با جداسازی ها مولکول های آب به اتم های اکسیژن و هیدروژن موجب تصفیه ی آن می شود .

این دستگاه از بخش های اصلی الکترولیت ، آند و کاتد تشکیل شده است . الکترولیت می تواند به صورت آب یا حلالی باشد که شامل یون های محلول است . همچنین الکترولیت می‌تواند به صورت نمک های مذاب مانند کلرید سدیم نیز باشد . جریان الکتریکی از طریق مدار خارجی  به الکترودها وارد می شود . سپس یون های مثبت و منفی الکترولیت به سمت الکترود های آند و کاتد حرکت می کند . انجام واکنش شیمیایی هنگامی امکان پذیر است که جریان برق وجود داشته باشد .

دستگاه الکترولیز چه کاربرد هایی دارد ؟


دستگاه الکترولیز چه کاربرد هایی دارد ؟

دستگاه الکترولیز در صنعت و آزمایشگاه  مخصوصا آزمایشگاه شیمی تجزیه کاربرد فراوانی دارد . این دستگاه از الکترود هایی به نام کاتد و آند تشکیل شده است و بر اساس اکسیداسیون و احیا عناصر شیمیایی کار می کند . در این قسمت به مهم ترین کاربرد های دستگاه الکترولیز می پردازیم :

** با استفاده از این دستگاه میزان بار عبوری از مدار را تعیین می کنیم . روش کار به این صورت است که جرم ماده ای که روی الکترود رسوب داده است را اندازه کرده و بر هم ارز الکتروشیمیایی آن تقسیم می کنیم . به این ترتیب ، مقدار باری که از دستگاه گذشته است را محاسبه می کنیم .

** درجه بندی آمپر سنج ها از کار های دیگری است که به راحتی با کمک دستگاه الکترولیز قابل انجام است . به این صورت که ، ظرف دستگاه واکنش الکترولیز و آمپرسنج را به طور متوالی به هم متصل نموده و جریان ثابتی را از آن عبور می دهیم . ثابت بودن جریان از آمپر سنج به راحتی قابل تشخیص است . با به دست آوردن میزان ماده رسوب شده ، می توان مقدار الکتریسیته عبوری را بدست آورد . به این ترتیب با به دست آوردن جریان ، می توان آمپرسنج را درجه بندی کرد . با این روش آمپرسنج به روش استاندارد درجه بندی می شود .

توجه :

** خالص سازی فلزاتی که از معدن بدست می آید ، از کاربرد های مهم دستگاه الکترولیز است . به عنوان مثال ، مس موجود در معدن به صورت ترکیب با گوگرد یا فلزات دیگری مانند نیکل و سرب است . مس دارای ناخالصی ، به عنوان آند در محلول سولفات مس مورد استفاده قرار می گیرد . هنگامی که ولتاژ مناسب برای دستگاه الکترولیز انتخاب شد ، فلز مس به صورت کاملا خالص به سمت کاتد رفته و ناخالصی های آن در محلول قرار گرفته و یا رسوب می ‌کنند .


** ازدیگر کاربرد های دستگاه الکترولیز می توان به آبکاری الکتریکی اشاره کرد . در این روش فلز با لایه ای از فلزات دیگر پوشش داده می شود. فرایند آبکاری به محافظت فلزات در برابر خوردگی هوا کمک فراوانی می کند . روش آبکاری این گونه است که ابتدا جسم مورد نظر را کاملا تمیز کرده و به عنوان کاتد در محلول قرار می دهیم . این محلول شامل نمک فلز است و برای اینکه پوشش دهی جسم از فلز بهتر انجام شود آن را بین دو الکترود قرار می دهند .

** از جمله مهم ترین کاربرد الکترولیز ، تصفیه ی آب و پسماند های آلوده است . امروزه تصفیه آب و فاضلاب در حوزه های بسیاری به ویژه بخش صنعت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است .

** برای تولید کلر و هیدروکسید سدیم این دستگاه بسیار کارآمد است .

** منجر به تولید مس الکترولیتی از مس تصفیه شده با کیفیت پایین تر می شود .

** در تولید پتاسیم کلرات بسیار موثر است .

** از این دستگاه برای تولید اکسیژن فضا پیماها و زیر دریایی ها استفاده می شود .

دستگاه الکترولیز چگونه آب و فاضلاب را تصفیه می کند ؟

در تصفیه ی متداول فاضلاب ، اگر فرآیند های تصفیه اولیه و ثانویه با گندزدایی تکمیل شده باشد ، قادر است حدود ۸۵ درصد BOD ، جامدات معلق و تقریبا همه موجودات بیماری زا را حذف نماید . اما ، بعضی از آلودگی ها مانند نیتروژن ، فسفر ، COD محلول و فلزات سنگین به میزان کمتری حذف م  شوند .
تصفیه ی آب و فاضلاب هنگامی که مقادیر زیادی از فاضلاب تصفیه شده به همراه یک جریان آب سطحی با دبی کم یا اکوسیستم حساس تخلیه می شود ، مشکلی اساسی به حساب می آید .


دستگاه الکترولیز چگونه آب و فاضلاب را تصفیه می کند ؟

از این رو ، می توان انتظار داشت فرآیند الکترولیز با مزایایی از قبیل هزینه های بهره برداری پایین ، جنبه های بهداشتی و زیست محیطی مطلوب ، حجم کم لجن تولیدی ، بازده بسیار بالا ، چشم انداز بسیار مطلوبی در حذف مواد آلاینده از آب و فاضلاب داشته باشد .

امروزه استفاده از دستگاه الکترولیز برای تصفیه آب و پسماند ها رو به افزایش است.  در این دستگاه ، با ایجاد اختلاف پتانسیل الکتریکی بین الکترود های آند و کاتد ، یون های وارد شده به محلول که به عنوان ناخالصی شناخته می شوند از محیط آبی خارج می شوند .

نکته :

در این دستگاه ، با ایجاد میدان الکتریکی ، آند دارای بار مثبت و کاتد دارای بار منفی خواهد بود . به این ترتیب یون های مثبت به سمت کاتد و یون های منفی به سمت آند می روند . به این روش است که دستگاه الکتروایز در تصفیه آب شور که در واقع  یک محلول غلیظ حاوی یون و غلیظ شده است کارایی بسیار بالایی دارد .

این دستگاه در گند زدایی آب نیز بسیار مفید است . برای اینکه دستگاه بتواند عمل گند زدایی آب را به بهترین و سریع ترین حالت انجام دهد باید کاتد مناسب انتخاب شود . برای این کار از پلاتین به عنوان کاتد استفاده می شود . اضافه کردن یون هم در این امر بسیار موثر است .

 نکته :

توصیه می شود دستگاه الکترولیز را متناسب با کارایی مورد انتظار انتخاب کنیم . نوع الکترود و الکترولیت دستگاه می تواند متناسب با کاری که از آن انتظار داریم متفاوت باشد .


ژل های دنبی

ژل دنبی، مشخصات، کاربردها، انواع و قیمت


بسیاری از افراد علی رغم تمایل به داشتن بدنی خوش فرم و زیبا، به دلایل مختلف از انجام اعمال جراحی زیبایی و فرم دهی بدن اجتناب می کنند. ما به این افراد ژل دنبی (deneb) را به عنوان روشی غیرجراحی و جایگزینی مناسب برای پروتز گذاری و سایر روش های تهاجمی پیشنهاد می کنیم. ژل دنبی ساخت کشور کره جنوبی و یکی از بهترین محصولات فیلر و حجم دهنده بدن در بازار است. در ترکیب این محصول سدیم هیالورونات به عنوان ماده مؤثره اصلی به کار رفته که موجب رفع نواقص و کانتور بدن می شود. در این مطلب می خواهیم در مورد ویژگی های این ژل و انواع آن گفت و گو کنیم.


//////////
قیمت هر سی سی ژل الیاکسین
قیمت ژل آیدیا

خصوصیات ژل دنبی

کارکرد اصلی ژل فیلر دنبی در افزایش حجم باسن، سینه ها و پر نشان دادن و کانتور نواحی گوناگون بدن مطرح است. به کارگیری ترکیب هیالورونیک اسید در این محصول، موجب اثرات فوق العاده و فوری آن در رفع انواع چین و چروک و ترمیم پوست می گردد.

ماده مؤثره اصلی در این محصول سدیم هیالورونات نام دارد که از واحدهای دی ساکاریدی D-گلوکورونیک و N-استیل-D– گلوکزآمین ساخته شده است. این ترکیب جزو پلی ساکاریدهای ساختاری در پوست طبیعی انسان و یکی از اجزای مهم در حفظ استحکام و انسجام پوست به شمار می رود. در این محصول از ترکیبات هیالورونیک اسید غیرحیوانی استفاده شده است که میزان حساسیت زایی آن را کاهش می دهد.

ژل دنبی با تقویت آب رسانی و کلاژن سازی در پوست، در درمان افتادگی ها و پر کردن خطوط و چین و چروک بدن نقش داشته و پوستی سالم و بدون نقص را برای شما به ارمغان می آورد. اثرات این ژل تا یک سال بعد از تزریق نیز باقی خواهد ماند.

البته میزان ماندگاری محصول تا حد زیادی بستگی به پوست فرد، کیفیت مواد به کار رفته، مهارت پزشک و سایر عوامل خارجی داشته و بنابراین نمی توان زمان مشخصی را برای آن تعیین کرد. به علاوه، همین موضوع یعنی دائمی نبودن تزریق ژل موجب می شود که در مقایسه با روش های دائمی مانند جراحی، امکان سازگاری بیشتری میان این ترکیبات با فرم و شکل طبیعی بدن به وجود آید.

یکی دیگر از مزایای ژل دنبی این است که تزریق آن بدون عوارض جانبی و با کمترین میزان کبودی و آثار تزریق و عمدتاً تحت بی حسی موضعی انجام می شود. بنابراین یک جایگزین بسیار مناسب برای اعمال جراحی که نیازمند بیهوشی عمومی هستند به شمار می رود. بی عارضه بودن و ایمنی این محصول توسط آزمایشات بالینی متعدد به اثبات رسیده است. پس از تزریق ژل دنبی می توانید بلافاصله فعالیت های معمول خود را از سر بگیرید.

انواع ژل های دنبی

ژل های فیلر شرکت کره ای دنبی در دو نوع H و S به بازار عرضه می شوند. نوع H یا ژل سخت در حجم دهی به باسن، سینه ها و رفع چین و چروک در نواحی مختلف بدن (خصوصاً نقاطی که بافتی محکم دارند) کاربرد داشته و با سازگاری فوق العاده با پوست، در جوان سازی بدن و شکل دهی آن به وضعیت دلخواه نقش دارد. ماندگاری یک ساله این محصول نیز به عنوان نقطه قوت دیگری برای انتخاب ژل دنبی در نظر گرفته می شود.

مدل S از محصولات دنبی، خطوط اضافی و چین و چروک های صورت و بدن را از میان برده و بدون نیاز به بیهوشی و دردسرهای اعمال جراحی، پوستی جوان و شاداب را برای شما رقم خواهد زد. مدل S در مقایسه با نوع H این ژل، نرم تر بوده و برای مواردی چون درمان خط خنده، تغییر فرم بینی و بسیاری از کاربردهای ظریف دیگر در پوست صورت و نیز پر کردن و حجم دهی به سینه ها و باسن به کار می رود. تزریق ژل با این روش نیز در حدود ۱ سال، بسته به شرایط و خصوصیات پوست هر فرد دوام خواهد داشت.


لپ تاپ گیمینگ استوک

 لپتاپ گیمینگ یا مخصوص بازی دسته پرطرفداری از لپتاپ ها هستند که سخت‌افزار قدرتمندتر، سیستم تهویه بزرگ‌تر، نمایشگر مخصوص، و پردازنده و گرافیک پرتوان و البته وزن بیشتری دارند.  تفاوت اصلی و عمده لپ تاپ گیمینگ با لپ تاپ صنعتی در نوع گرافیک و همچنین ظاهر دستگاه است. لپتاپ ورک استیشن از گرافیک کوادرو (Quadro) محصول شرکت انویدیا (Nvidia) یا فایروپرو (FirePro) محصول شرکت ای ام دی (AMD) بهره می‌برند حال آنکه لپتاپ‌های گیمینگ عمدتاً مجهز به گرافیک سری جیفورس (GeForce) شرکت انویدیا و یا سری RX شرکت ای ام دی هستند که مخصوص اجرای بازی و پردازش فریم هستند. همچنین، بر خلاف لپتاپ‌های ورک استیشن، لپتاپ‌های گیمینگ معمولاً به لحاظ نورپردازی و ظاهر خصوصیات منحصربه‌فرد و جذابی دارند. لپ تاپ گیمینگ در قرمزاستوک در دو رده‌بندی استوک، اپن‌باکس  عرضه می‌شوند.

لپ تاپ های گیمینگ یا مخصوص بازی، دسته‌ای از لپ تاپ ها هستند که سخت‌افزار قدرتمندتر، سیستم تهویه بزرگ‌تر، نمایشگر مخصوص، و پردازنده و گرافیک پرتوان و البته وزن بیشتری دارن. این لپ تاپ ها برای اجرای بازی های سنگین و خوش‌گرافیک طراحی شده‌اند و معمولاً قیمت بالاتری نسبت به لپ تاپ های معمولی دارند.

لپ تاپ های استوک، لپ تاپ هایی هستند که قبلاً استفاده شده‌اند و بعد از بازسازی و تعمیر، دوباره به فروش می‌رسند. این لپ تاپ ها معمولاً قیمت پایین‌تری نسبت به لپ تاپ های آکبند دارند و می‌توانند گزینه خوبی برای کسانی باشند که محدودیت بودجه دارند ولی به دنبال لپ تاپ گیمینگ با کارایی بالا هستند.

برای خرید لپ تاپ استوک مناسب گیمینگ، باید به چند نکته مهم توجه کرد:

  • پردازنده (CPU): پردازنده یکی از قطعات اصلی لپ تاپ است که عملکرد کل سیستم را تحت تأثیر قرار می‌دهد. پردازنده‌های قوی‌تر، سرعت و عملکرد بهتری را در اجرای بازی ها ارائه می‌دهند. پردازنده‌های اینتل (Intel) و اِی اِم دِ (AMD) دو برند مطرح در زمینه ساخت پردازنده هستند. پردازنده‌های اینتل با حروف i3، i5، i7 و i9 نشان داده می‌شوند که i9 قوی‌ترین و i3 ضعیف‌ترین آن‌ها است. پردازنده‌های AMD با حروف Ryzen 3، Ryzen 5، Ryzen 7 و Ryzen 9 نشان داده می‌شوند که Ryzen 9 قوی‌ترین و Ryzen 3 ضعیف‌ترین آن‌ها است. برای خرید لپ تاپ گیمینگ، توصیه می‌شود که حداقل از پردازنده i5 یا Ryzen 5 به بالا استفاده کنید.

  • حافظه رم (RAM): حافظه رم، مقدار حافظه‌ای است که لپ تاپ برای اجرای برنامه‌ها و بازی‌ها به کار می‌برد. هر چه حافظه رم بیشتر باشد، لپ تاپ می‌تواند برنامه‌ها و بازی‌های سنگین‌تری را به صورت همزمان اجرا کند. برای خرید لپ تاپ گیمینگ، توصیه می‌شود که حداقل از 8 گیگابایت رم استفاده کنید و اگر می‌توانید، به 16 گیگابایت ارتقا دهید.

  • کارت گرافیک (GPU): کارت گرافیک، قطعه‌ای است که مسئول پردازش تصاویر و گرافیک بازی ها است. کارت گرافیک قوی‌تر، بازی های خوش‌گرافیک‌تر و روان‌تری را اجرا می‌کند. کارت گرافیک هم مانند پردازنده، دو برند اصلی دارد: اِن ویدیا (Nvidia) و اِی اِم دِ (AMD). کارت گرافیک اِن ویدیا با حروف Geforce GTX و Geforce RTX نشان داده می‌شوند که RTX قوی‌تر و GTX ضعیف‌تر است. کارت گرافیک AMD با حروف Radeon RX نشان داده می‌شوند. برای خرید لپ تاپ گیمینگ، توصیه می‌شود که حداقل از کارت گرافیک GTX 1650 4GB یا RX 5500M 4GB استفاده کنید.

  • حافظه داخلی (Storage): حافظه داخلی، مقدار فضای ذخیره سازی لپ تاپ است که برای نصب برنامه ها و بازی ها به کار می‌رود. حافظه داخلی دو نوع است: هارد دیسک (HDD) و درایو حالت جامد (SSD). HDD فضای ذخیره سازی بالاتر و قیمت پایین تر دارد ولی سرعت پایین تر و صدای بالاتر و حساس به شوک دارد. SSD فضای ذخیره سازی پایین تر و قیمت بالاتر دارد ولی سرعت بالاتر و صدای پایین تر و مقاوم به شوک دارد. بسیاری از لپ تاپ های جدید، از هر دو نوع حافظه داخلی استفاده می‌کنند.

  • نمایشگر (Display): نمایشگر، قسمتی است که تصاویر و گرافیک بازی را به چشم می‌رساند. نمایشگر باید دارای اندازه، وضوح، نور، رنگ و نرخ نوسازی مناسب باشد. اندازه نمایشگر معمولاً بین 15 تا 17 اینچ است که بستگی به سلیقه و قابلیت حمل دارد. وضوح تصویر باید حداقل فول اچ دی (1920×1080) باشد و اگر ممکن است، از رزولوشن‌های بالاتر مانند QHD (2560×1440) یا 4K (3840×2160) استفاده کنید. نور و رنگ نمایشگر باید تعادل خوبی بین روشنایی و تاریکی و دقت رنگ داشته باشند. نرخ نوسازی نمایشگر، تعداد فریم‌هایی است که در هر ثانیه نمایش داده می‌شود. نرخ نوسازی بالاتر، بازی روان‌تر و کمتر لگ دار را ارائه می‌دهد. برای خرید لپ تاپ گیمینگ، توصیه می‌شود که حداقل از نمایشگر با نرخ نوسازی 60 هرتز استفاده کنید و اگر می‌توانید، به 120 یا 240 هرتز ارتقا دهید.

  • باتری (Battery): باتری، قطعه‌ای است که لپ تاپ را در حالت شارژ شده، روشن نگه می‌دارد. باتری لپ تاپ های گیمینگ معمولاً ضعیف هستند و عمر کمی دارند. زیرا سخت افزار قوی لپ تاپ های گیمینگ، مصرف بالای انرژی دارد و باتری را سریع خالی می‌کند. باتری لپ تاپ های گیمینگ را معمولاً با وات ساعت (Wh) اندازه‌گیری می‌کنند که نشان دهنده ظرفیت ذخیره سازی انرژی آن است. باتری لپ تاپ های گیمینگ معمولاً بین 50 تا 100 وات ساعت است که بستگی به سخت افزار و تنظیمات لپ تاپ دارد.


خرید لپ تاپ گیمینگ استوک